Haminan kaupunginarkkitehti Milla Koskivirta on työskennellyt myös EKK:n hallituksessa. Koti, työ ja raatihuone ovat kaikki lähekkäin keskellä ”ympyräkaupunkia”. Syntymäkaupunkinsa on kuitenkin Kotka. Koskivirta opiskelli maisema-arkkitehdiksi Otaniemessä eli nykyisessä Aallossa, josta valmistui 2003. Jo opiskeluaikana työskenteli maisema-arkkitehtitoimistossa Tikkurilassa. Sen jälkeen oli kehittämisyhtiö Cursorissa suunnittelemassa edustavia yritysympäristöjä. Sitten siirtyi töihin Laitila Arkkitehteihin. Kaavoitusarkkitehdiksi Haminaan tuli 2009. Haminan kaupunginarkkitehtina aloitti 2019.

Koskivirta ympyräkaupungista

Blogisti Pilvi Linna haastatteli Haminan kaupunginarkkitehti Milla Koskivirtaa

”Haminassa kaupunkisuunnittelija voi joutua huomioimaan harvinaiset perhoset, jotka tarvitsevat paahteisia paikkoja ja tiloja. Myös arkeologia on keskiössä, kun laaditaan uutta asemakaavaa tai erilaisia rakentamistoimenpiteitä keskustaan, joka on kokonaisuudessaan herkkää muinaisjäännösaluetta. Pitää ottaa yhteyttä ensin museoviranomaiseen. Arkeologi saapuu tarvittaessa paikalle kaivannon reunalle.”

Haminan kehuminen?

”Haminassa kaupungin ja keskustan kehittäminen on yksi ja sama asia. Hamina on hyvin kompakti. Kaikki palvelut ja tapahtumat ovat lähellä toisiaan. Arki on helppoa. Kotimme on 1800-luvulla rakennetussa keskustan puutalossa, joka on huolellisesti peruskorjattu 2007. Talossa oli jossakin vaiheessa myös baari.”

Haminassa sekä vanhaa historiaa sekä uutta kansainvälisyyttä. Lippumaailma on oma maailmansa: Päälipputanko on 100 metriä korkea. Huipulla hulmuava Suomenlippu on koripallokentän kokoinen. Hamina tarjoaa paljon kulttuuria haluten profiloitua tapahtumakaupungiksi.

Historiallinen keskusta on saatu hienosti säilytettyä. Kaupallinen keskusta on torin ympärillä erittäin vilkas torimyyjineen ja torikahviloineen. Hamina-Kotkan satama on Suomen suurin yleissatama. Sen ympärillä on paljon yrityksiä. Akkutehdaskokonaisuutta havitellaan nyt alueelle. Googlen seitsemäs palvelinkeskus tuo Haminaan uusia työpaikkoja.”

Missä keskustassa kannattaisi vierailla?

”Naantalin keskusta kiinnostaa vertailukaupunkina. Pohjois-Italian Palmanovassa haluaisin käydä – siellä elävä kaupunki on tähtilinnoituksen sisäpuolella. Haminassa linnoitus on osana kaupunkia, kaupungin ympäröimänä. Rooma kiinnostaa aina.”